Blog o mojej miłości do staroci, porcelany, róż i wierszy.

sobota, 9 maja 2020

W MAJU PRZY KAPLICZCE

          Maj to, prawie w całej Polsce, przede wszystkim czas nabożeństw zwanych "Majowe" ku czci Najświętszej Maryi Panny. Odbywały się one nie tylko w kościołach, ale i tam gdzie kościoła na wsi nie było - przy kapliczkach i krzyżach przydrożnych zwanych u nas Bożą Męką. Przez wiele set lat, a w tym roku może tylko gdzie nie gdzie, może przy prywatnych kapliczkach. Myślę sobie czy i dawniej w czasach zarazy też ludzie się nie gromadzili. Przyszło mi to na myśl, kiedy uczestniczyłam w wirtualnym nabożeństwie Majowym. Pomyślałam o kapliczce w pobliskim Brzeźnie Wielkim, która stoi na cmentarzu cholerycznym. Sama kapliczka jest z 1927 r. i stoi prawdopodobnie na miejscu spróchniałego krzyża cholerycznego.


           Postanowiłam przy tej okazji podzielić się z Wami pięknem kapliczek mojego regionu - Kociewia.

                                                           To kapliczka w mojej wsi

                                                 Ta  Fatimska w pobliskim Swarożynie

                Teraz cztery kapliczki o dosyć niezwykłej architekturze

Lalkowy , zdj. A. Murawski

Stara Jania

 
Wielki Bukowiec

Lipia Góra
                             A tu nowa kapliczka w Lipiej Górze

zdj. E. Zieliński
  I jeszcze kilka starszych i nowszych o różnej architekturze

                                                             Barłożno

                                                                       Gogolewo

                                                     Bolesławowo. zdj. J. Rokiciński

                                                                               Klaniny

                                                                            Wielgłowy

            Kilka lat temu został wydany album o kociewskich kapliczkach, może kogoś zainteresuje.


21 komentarzy:

  1. Bardzo lubię kapliczki jako element wiejskiego krajobrazu. Najbardziej te drewniane, stare, ze struganymi świątkami. Ale takie potrójne widzę pierwszy raz. Są naprawdę niezwykłe i robią wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każdy region pod względem architektonicznym ma specyficzne kapliczki. Zwiedzając Kociewie zauważyłam, że i jednym regionie mogą występować różne style. U nas nie spotkałam się z drewnianymi, może dlatego, że kiedy się postarzały wymieniono je na nowsze murowane.

      Usuń
  2. Przepiękne kapliczki.:) Dziękuję Tereniu za piękną relację z Twoich okolic. Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kapliczki, im starsza, tym lepiej.
    Te cztery, których nigdy nie widziałam, są zachwycające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że w naszym regionie jest wielka różnorodność kapliczek, ale te są naprawdę wyjątkowe.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Miło to czytać, nasz region ma wiele do zaoferowania, zwłaszcza w wakacje. :)

      Usuń
  5. Piękne kapliczki. Obok mojego domu też stoi jedna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszej wsi są dwie, ta druga w prywatnym ogrodzie.

      Usuń
  6. Cudowne są te kapliczki. Z przyjemnością przypatrywałam się każdej z nich.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. J A K I E P I Ę K N E!!!!! Od razu bym leciała, żeby zobaczyć, pobyć obok! A książkę można gdzieś nabyć w konkretnym miejscu, czy trzeba szukać w internetach?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej w internecie, bo była wydana dosyć dawno. W naszych stronach jest sporo kapliczek starszych i zupełnie nowych i tak różnorodnych. Gdzieś mam zrzucone na płytach i trudno mi nawet znaleźć te zdjęcia. Częściej jednak nie miałam czym dokumentować. Teraz jak są aparaty w telefonach to jest dużo łatwiej. Cóż kiedy człowiek w większości siedzi w domu. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  8. Nie wiedziałam jeszcze tak pięknych kapliczek! Chyba muszę przejechać się na kurpie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te kapliczki są na Kociewiu, nie na Kurpiach :)

      Usuń
  9. Bardzo ciekawe i ładne . Muszę pogrzebać w swoich warszawskich zdjęciach - powinnam mieć kapliczki z Ząbkowskiej . Pozamykane podwórka znacznie utrudniają fotografowanie ... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te warszawskie kapliczki zam z filmów, zwłaszcza tych o wojnie. To taki warszawski fenomen, bo w innych miastach nie widziałam podwórkowych kapliczek. :)

      Usuń
  10. Piękne są! Album będę musiała zdobyć do mojego małego podzbioru o tej tematyce. Jest dostępny w powszechnej sprzedaży?
    W tym roku wisi u mnie limitowany kalendarz z kapliczkami,który dostałam jako pracownik mediów ;-)
    Obiekty piękne, ale mianowany fotograf w ogóle się nie przyłożył do pracy. Widać, że wszystko zjeździł jednego dnia, przy średniej pogodzie. Nie patrzył, z której strony pada światło, jaka pora dnia jest najlepsza dla tej konkretnej kapliczki. Jedyne piękne zdjęcie na 12, to nadesłane przez pana z zewnątrz.
    Niestety, mieliśmy patronat medialny nad tą inicjatywą...

    No, właśnie. Kiedyś ludzie w czasach zarazy natychmiast mknęli pod figurę, jak nie mieli w pobliżu kościoła. Dziś są inne priorytety.

    U nas jest kapliczka. Żywa i bardzo zadbana. Ma już z mojej strony małą galerię. W ubiegłych latach, w maju, spotykałam grupki modlących się, starszych pań.

    OdpowiedzUsuń
  11. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881

    OdpowiedzUsuń